Normy żywienia EAR, RDA, AI. Ile witamin i minerałów w diecie? – normy 2017

utworzone przez | Gru 2, 2017 | Dieta

Normy żywienia pełnią bardzo ważną rolę w procesie planowania jadłospisu oraz jego oceny. Odpowiednie spożycie witamin i minerałów ma z jednej strony zapobiegać chorobom z niedoboru składników odżywczych, a z drugiej strony chronić przed szkodliwymi skutkami ich nadmiaru. Niestety wielu trenerów personalnych i „dietetyków” o tym zapomina… 

Definicja

|

„Normy żywienia człowieka są standardami określającymi takie ilości energii i składników odżywczych, które zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, uznaje się za wystarczające do zaspokojenia znanych potrzeb żywnościowych praktycznie wszystkich zdrowych osób w populacji.”


Rodzaje norm
 

Nowe, zaktualizowane normy żywienia dla ludności Polski dzielimy na:

 

  • EAR (Estimated Average Requirement) – jest to średnie zapotrzebowanie dla grupy. Pokrywa zapotrzebowanie ok. 50% zdrowych, prawidłowo odżywionych osób. Normy te są niezbędne przy planowaniu i ocenie żywienia grup, natomiast rzadziej są stosowane w żywieniu indywidualnym, ponieważ mogą sprzyjać powstawaniu niedoborów.
  • RDA (Recommended Dietary Allowances) – czyli zalecane spożycie. Pokrywa zapotrzebowanie ok. 97,5% zdrowych, prawidłowo odżywionych osób. Normy te są przeznaczone głównie do indywidualnego planowania i oceny spożycia żywności i nie powinny być wykorzystywane dla grup.
  • AI (Adequate Intake) – oznacza wystarczające spożycie. Normy te zostały uznane na podstawie badań eksperymentalnych lub obserwacji przeciętnego spożycia żywności (przez osoby zdrowe i oczywiście prawidłowo odżywione) za wystarczające dla prawie całej populacji. Normy te mają zastosowanie w żywieniu indywidualnym oraz w żywieniu grup.

 

Zastosowanie
 

Już znasz definicję oraz rodzaje norm, ale która norma jest dla Ciebie? W planowaniu oraz ocenie jadłospisu dla jednej osoby należy posługiwać się normami RDA, a w przypadku braku zalecanych norm (RDA), należy skorzystać z norm na wystarczające spożycie (AI).


Zalecenia znajdziesz w tabelce z wybranym składnikiem odżywczym w oparciu o płeć oraz wiek, np. dla kobiety powyżej 19 roku życia norma RDA na witaminę A wynosi 700 µg, a dla mężczyzny w tym samym wieku zaleca się spożycie na poziomie 900 µg. Proste prawda?


Warto umieć posługiwać się tabelami z normami, ponieważ często ilość niedoborów na poziomie RDA jest szokująca. W przypadku pań, których stan fizjologiczny uległ zmianie np. w czasie ciąży są to cenne informacje, dzięki którym można wywnioskować, na jakie składniki odżywcze jest zwiększone zapotrzebowanie i wprowadzić zmiany w diecie. Natomiast tak jak pisałem we wcześniejszych postach, wszystkie normy zostały zaplanowane dla osób nieuprawiających sportu, więc w przypadku dużej aktywności fizycznej prawdopodobnie zalecane normy będą niewystarczające.

Normy na witaminy

Normy na minerały, wodę i błonnik

Lista
(kliknij na wybrany składnik, aby otworzyć w dużej rozdzielczości ✅)

Źródło: Normy żywienia dla populacji Polski IŻŻ 2017  PDF
Bibliografia:
1. Jarosz M., Praktyczny Podręcznik Dietetyki, Warszawa: Instytut Żywności i Żywienia, 2010
2. Normy żywienia dla populacji Polski IŻŻ 2017