Jak wyliczyć poziom tkanki tłuszczowej przy pomocy fałdomierza u mężczyzny? – miejsca i metody

utworzone przez | Mar 22, 2018 | Dieta, Siłownia

Analiza składu ciała jest istotnym elementem m.in. w ocenie stanu zdrowia i efektów treningu sylwetkowego. Tradycyjnie do oceny składu ciała stosuje się pomiary antropometryczne, a jednym z nich jest pomiar grubości fałdów skórno-tłuszczowych. Jest to niedroga i stosunkowo łatwa do przeprowadzenia metoda, polegająca na mierzeniu grubości tłuszczu podskórnego w określonych miejscach.

Z

Pomiar fałdów skórnych można wykonać w warunkach domowych, korzystając z fałdomierza (kalipera) lub linijki. W celu uzyskania rzetelnych wyników konieczny jest kilkukrotny pomiar wykonywany przez doświadczoną osobę. Otrzymane wyniki należy wprowadzić do kalkulatora dostępnego na stronie.

Wskazówki


W celu uzyskania jak najbardziej miarodajnych wyników, miejsca pomiarów warto zaznaczyć markerem lub długopisem przed przeprowadzeniem badania. Wszystkie pomiary fałdów skórno-tłuszczowych powinno się wykonywać z prawej strony ciała, w co najmniej dwóch powtórzeniach (wyciągamy średnią). Uszczypnięcia należy utrzymywać przez dwie do pięciu sekund, a ciało w trakcie pomiarów powinno być zrelaksowane. Pomiarów nie należy robić po ćwiczeniach fizycznych❗


Ilość miejsc ma znaczenie


Na stronie dostępne są trzy metody zgodne z formułą Jackson-Pollock. W zależności od stosowanej metody pomiar fałdów skórnych wykonuje się w trzech do siedmiu miejsc, a procedura pomiarów różni się w zależności od płci. Dlatego zwróć szczególną uwagę na to, aby w kalkulatorze został zaznaczony „mężczyzna„. Istnieje dodatnia zależność między liczbą mierzonych miejsc, a dokładnością wyników.


Przydatne przy monitorowaniu postępów


W przypadku mężczyzn masa ciała nie waha się tak bardzo jak u kobiet. Mogłoby się więc wydawać, że kontrola masy ciała jest wystarczającym elementem do oceny efektów treningu sylwetkowego. Jednak bywają takie sytuacje, w których forma fizyczna poprawia się, a masa ciała stoi w miejscu lub nawet się zwiększa. Aby móc wówczas łatwiej ocenić czy treningi i dieta przynoszą zamierzone efekty, warto robić pomiary antropometryczne, takie jak mierzenie obwodów ciała i/lub grubość fałdów skórnych, czy też zdjęcia (robione zawsze w tym samym miejscu, w tej samej pozycji i przy takim samym świetle).

Metody dostępne na stronie dla mężczyzny
(kliknij w jeden z punktów i zobacz jak to się robi ✅)

Jackson-Pollock m. 4-punktowa:

Jackson-Pollock m. 3-punktowa:

Metod pomiaru fałdów skórno-tłuszczowych jest wiele. Oprócz tych dostępnych na stronie są metody wykorzystujące inne miejsca na ciele np. biceps, łydkę – wszystkie punkty znajdziesz niżej. Ponadto przechodząc do kalkulatora możesz obliczyć ilość tkanki tłuszczowej korzystając tylko z miary krawieckiej (centymetra) lub BMI. 


Pamiętaj, że każdy pomiar wpisywany do kalkulatora powinien być średnią z minimum 2 pomiarów.
😉

Jak i gdzie robić pomiar u mężczyzny?
(kliknij na wybrane okienko, aby odtworzyć film ✅)

Szyja

Pod pachą

Brzuch

Dół pleców

Klatka piersiowa

Plecy

Talia

Udo

Biceps

Triceps

Skos brzucha

Łydka

Źródło: