Jak wyliczyć poziom tkanki tłuszczowej przy pomocy fałdomierza u kobiety? – miejsca i metody

utworzone przez | Mar 22, 2018 | Dieta, Siłownia

Analiza składu ciała jest ważnym elementem w ocenie stanu zdrowia, formy fizycznej oraz jest pomocna podczas monitorowania postępów sylwetkowych. Od wielu lat do oceny ilości tkanki tłuszczowej wykorzystywane są pomiary antropometryczne, a jednym z nich jest pomiar grubości fałdów skórno-tłuszczowych. Jest to stosunkowo łatwa i niedroga metoda, polegająca na mierzeniu grubości tłuszczu podskórnego w wyznaczonych miejscach.

Z

Pomiar fałdów skórnych można wykonać w warunkach domowych, korzystając z fałdomierza (kalipera) lub linijki. W celu uzyskania rzetelnych wyników konieczny jest kilkukrotny pomiar wykonywany przez doświadczoną osobę. Otrzymane wyniki należy wprowadzić do kalkulatora dostępnego na stronie.

Wskazówki


Miejsca pomiarów warto zaznaczyć markerem lub długopisem przed przeprowadzeniem badania, aby otrzymać jak najbardziej miarodajne wyniki. Wszystkie pomiary fałdów skórno-tłuszczowych powinno się wykonywać z prawej strony ciała, w co najmniej dwóch powtórzeniach (wyciągamy średnią). Uszczypnięcia należy utrzymywać przez dwie do pięciu sekund, a ciało w trakcie pomiarów powinno być zrelaksowane. Pomiarów nie należy robić po ćwiczeniach fizycznych❗


Ilość miejsc ma znaczenie


Na stronie dostępne są trzy metody zgodne z formułą Jackson-Pollock. W zależności od stosowanej metody, pomiar fałdów skórno-tłuszczowych wykonuje się w trzech do siedmiu miejsc, a procedura pomiarów różni się w zależności od płci. Dlatego zwróć szczególną uwagę na to, aby w kalkulatorze została zaznaczona „kobieta„. Istnieje dodatnia zależność między liczbą mierzonych miejsc, a dokładnością wyników.


Przydatne przy monitorowaniu postępów


Przy ocenie postępów sylwetkowych (najczęściej redukcji tkanki tłuszczowej) wiele kobiet opiera się tylko i wyłącznie na sprawdzaniu swojej masy ciała. Jest to niezbyt miarodajna metoda, ponieważ u kobiet występują wahania masy ciała spowodowane m.in. zmianami hormonalnymi i zatrzymywaniem wody w organizmie. Podczas monitorowania postępów warto więc dodatkowo mierzyć obwody ciała, grubość fałdów skórnych, robić sobie zdjęcia (zawsze w tym samym miejscu, w tej samej pozycji i przy takim samym świetle), czy też przeglądać się w lustrze. Łatwiej będzie ocenić efekty treningu i diety oraz wprowadzić zmiany w przypadku braku oczekiwanych postępów.

Metody dostępne na stronie dla kobiety
(kliknij w jeden z punktów i zobacz jak to się robi ✅)

Jackson-Pollock m. 4-punktowa:

Jackson-Pollock m. 3-punktowa: 

Metod pomiaru fałdów skórno-tłuszczowych jest wiele. Oprócz tych dostępnych na stronie, są metody wykorzystujące inne miejsca na ciele np. biceps, łydkę – wszystkie punkty znajdziesz niżej. Ponadto przechodząc do kalkulatora możesz obliczyć ilość tkanki tłuszczowej korzystając tylko z miary krawieckiej (centymetra) lub BMI.


Pamiętaj, że każdy pomiar wpisywany do kalkulatora powinien być średnią z minimum 2 pomiarów. 😉

Jak i gdzie robić pomiar u kobiety?
(kliknij na wybrane okienko, aby odtworzyć film ✅)

Szyja

Pod pachą

Brzuch

Dół pleców

Klatka piersiowa

Plecy

Talia

Udo

Biceps

Triceps

Skos brzucha

Łydka

Źródło: